top of page

Ofte stilte spørsmål og svar

Trenger jeg høyhastighetsbevis?

Ja. Hvis du skal føre fritidsbåt under 24 meter, eller vannscooter, som kan gå 50 knop eller mer etter 1. juni 2023 trenger du dette. Du trenger også kurset om du har motorsportlisens.

 

Jeg har kjørt båt i 30 år og har mye erfaring med raske båter - trenger jeg fortsatt høyhastighetsbeviset?

Ja, men det finnes noen få unntak som fritar deg fra å ta høyhastighetskurs. Mer om dette litt lenger ned.

 

Jeg har jo tatt båtførerprøven! Trenger jeg virkelig å ta et kurs til?

Ja, det gjør du. Selv navigatører med de største dekksoffisersertifikatene må inneha høyhastighetsbevis for å kunne føre fritidsbåter og vannscooter med høyeste fart over 50 knop etter 1. juni 2023.

 

Jeg har ikke båtførerprøven/båtførerbevis. Trenger jeg dette for å ta kurset?

Hvis du er født etter 1. januar 1980 trenger du dette. Er du født før, trenger du det ikke, men det er på generell basis en klar anbefaling om du bruker sjøen. 

Båtførerprøven kan tas hos et kurstilbyder. eller på Redningsselskapet sitt nettkurs som du finner på https://sjoliv.rs.no. Da kan du ta kurset i ro og mak hjemme i sofaen og selve prøven tar du på et godkjent testsenter. Godkjente testsenter kan du finne her: https://båtførerregisteret.no/tctr-search/

 

Hva er straffen for å kjøre føre slike fartøy uten høyhastighetsbevis?

Pr. nå er det ikke klarlagt/offentliggjort hvilke bøtenivåer og reaksjoner man vil kunne risikere. Derimot har forsikringsselskapene begynt å ta grep og krever at fører av båt innehar høyhastighetsbevis om båten eller vannscooteren kan gå over 50 knop. Dette kan føre til avkortning i forsikringsoppgjør, regress, bortfall av forsikring med mer siden dette er på vei å bli en del av forsikringsvilkårene til flere og flere forsikringsselskaper. Du kan også lese mer om dette hos Båtmagasinet og deres artikkel. (Betalingsmur)

 

Kan jeg få problemer med forsikringen om jeg ikke innehar høyhastighetsbevis?

Ja, det kan du. Se svaret på punktet over. Du kan også lese mer om dette hos Båtmagasinet og deres artikkel. (Betalingsmur)

 

Jeg innehar hurtigbåtkompetanse og har jobbet på hurtigbåt i mange år. Må jeg også ha dette beviset?

Ja, det må du - men her er ett av de få unntakene. Om du er eller har vært navigatør på hurtigbåt (HSC) og innehar hurtigbåtkurs med BRM (Bridge resource management) og gyldig kvalifikasjonsbevis for hurtigbåtoperasjon, i tillegg til minimum dekksoffisersertifikat klasse 5, kan du på grunnlag av dette søke ut høyhastighetsbevis for båt. For å få høyhastighetskurs for vannscooter, må du gjennomføre teoretisk og praktisk del for vannscooter, uavhengig av hurtigbåtkompetanse eller ikke.

Dette unntaket gjelder kun for navigatører - ikke matroser, maskinister og øvrig besetning.

Les mer om unntakene her

 

Må jeg ta både praktisk del for båt og vannscooter?

Ja, hvis du vil føre begge deler trenger du praktisk del for vannscooter og båt. Disse går ikke om hverandre. 

 

Hva er aldersgrensen for kurset?

Du kan ta kurset fra du er 17 år gammel. Høyhastighetsbeviset vil bli utstedt når du fyller 18 år.

 

Hvor mange deltakere kan dere ha med?

Det er satt en øvre grense på fem deltakere på de praktiske delene, pr. runde/kurs.

 

Jeg har utenlandsk høyhastighetsbevis. Jeg slipper vel unna da?

Både ja og nei. Pr. nå er det kun det svenske «Handhavande av snabba fartyg» og «Förarbevis för vattenskoter» som er anerkjent og godtatt som erstatning for det norske høyhastighetsbeviset. Dette gjelder forøvrig kun om du skal benytte det ved midlertidig opphold i Norge (les: turisme, kortere opphold i Norge og så videre). Om du bor fast i Norge, trenger du det norske høyhastighetsbeviset om du skal føre fritidsbåt eller vannscooter som kan gå 50 knop eller mer

Les mer her.

 

Jeg har kjørt båt i alle år og kjørt det meste som kan flyte! Hva i alle dager kan du tilføre til min erfaring og kunnskap?

Dette spørsmålet kommer ofte, og her er det ikke noe fasitsvar. Min (Marius) bakgrunn innehar alle roller fra matros til skipsfører, og fartstid fra ambulansefartøy hvor jeg jobber til vanlig, redningsskøyter, kommersiell RIB-kjøring (charter), samt offshore, fiskeri og oppdrett. Jeg er ydmyk ovenfor de som har mye (og lite) erfaring, og gjerne mye mer erfaring enn hva jeg besitter selv. Allikevel er jeg av den oppfatning av at man nok aldri blir helt utlært når det gjelder sjølivet, enten det er på profesjonell basis eller fritidssyssel. Når det er sagt, er jeg også fullstendig klar over at noen vil få veldig mye ut av disse kursene, og det vil være noen som får veldig lite ut av kursene. Dette er helt som man må forvente siden alle har et individuelt erfaringsnivå, men jeg har som et overordnet må at alle skal ha en god opplevelse på alle våre kurs - uansett om det er høyhastighetskurs eller båtførerprøven. Jeg lærer som regel alltid noe nytt på kursene jeg holder, og jeg er ikke i tvil om at jeg kommer til å få mer enn én aha-opplevelse på høyhastighetskursene våre - nettopp på grunn av det utrolig varierte kunnskaps- og erfaringsnivået dere som deltakere har!

 

Hva er det som skal gås gjennom på kurset?

Den teoretiske delen består av en undervisningsdel og en avsluttende prøve. Her gås det gjennom diverse fremdriftssystemer, fartsfenomener, demonstrasjoner og så videre. 

De praktiske delene består blant annet av familiarisering, banekjøring, slalom, fartstest, bølgekjøring og så videre. Dette varierer litt om det er båt eller vannscooter. Vi har også en demonstrasjon på praktisk del båt hvor deltakerene får prøve hvordan det føles å kjøre med promille ved hjelp av promillebriller (opp til 1,5 i promille)

 

Kurset inneholder seks emner;

 

  • Fartøyslære: skrog og fremdriftssystem

    • Skrog: ulike typer, egenskaper og begrensninger

    • Fremdriftssystem: ulike typer, egenskaper og begrensninger

  • Menneskelige faktorer

    • Situasjonsbevissthet, oppmerksomhet og beslutningstaking

    • Førers ansvar

    • Alkohol, rusmidler og medikamenter

  • Høyhastighetsmanøvrering

    • Farlige fartsfenomen

    • Håndtering og manøvrering ved høy hastighet

    • Hensyntaking til andre fartøy og omgivelser

  • Navigasjon i høy hastighet

    • Begrensninger ved bruk av instrumentell navigering

    • Begrensninger ved bruk av visuell navigering

  • Sikkerhet og vedlikehold

    • Vedlikehold av fartøy

    • Sikkerhetsutstyr 

    • Passasjerhåndtering

    • Ulykker ved høy hastighet

  • Planlegging av hurtiggående seilas

    • Risikovurdering og planlegging

    • Plassering og sikring av passasjerer og last

 

Dette er det som er satt som minimumskrav av det som skal gås gjennom. I tillegg vil vi ha en ekstra gjennomgang av risikokartlegging, navigasjon, sikkerhet for deg selv, passasjerer og fartøy, handling ved uønskede hendelser (for eksempel redningsteknikker) med mer.

 

Er dere en seriøs aktør?

Ja, det er vi! Vi holder kurs i alt fra høyhastighetsbevis og båtførerprøven, videre til førstehjelp, bli-trygg-i-båt kurs med mer. Vi leverer flere andre tjenester til maritim næring, som for eksempel assessortjenester. Vi har et godkjent kvalitets- og sikkerhetsstyringssystem tuftet på Sjøfartsdirektoratets retningslinjer, har et høyt fokus på sikkerhet. I tillegg har instruktørene vi bruker bred bakgrunn og erfaring i det feltet de skal undervise i. Alle våre instruktører har bakgrunn fra, og jobber i, skipsfarten, ambulansetjenesten og så videre. Instruktører på høyhastighetskurs er utdannet og godkjent i henhold til Sjøfartsdirektoratets krav og regler.

 

Hvilken båt bruker dere?

Vi har en Stormway 925R med 2x300 Suzuki. I tillegg har vi vannscooter fra Seadoo (RXP 260 RS).

 

Kan vi bruke min båt?

Det enkle svaret her er nei. Det litt mer kompliserte svaret er ja, men dette er avhengig av at båten tilfredsstiller de kravene som gjelder i den såkalte 1400-forskriften. Dette innebærer krav til blant annet typegodkjent kompass, redningsmidler, navigasjonsutstyr, radioutstyr etc. Vi setter også krav til full kasko-forsikring for båter vi bruker i vår undervisning, samt at båten skal være i god og sikker stand 

 

Kan vi leie vannscooter fra dere?

Nei, vi har ikke vannscooter for utleie til kurs. Det er fritt fram om dere er flere som vil bruke én og samme scooter.

 

Hvorfor setter dere opp kurs i ukedagene? Jeg har bare fri i helgene.

Dette er en problemstilling som har blitt vurdert frem og tilbake, men for å rekke over mest mulig er vi nødt å kjøre kurs i ukedagene også. Vi prøver alltid å være fleksible, men det er ikke alltid så enkelt å få til. Vi har satt opp en del av kursene også på sen ettermiddag/tidlig kveld slik at flest mulig skal få muligheten til å delta. 

 

Dere har ikke satt opp kurs der jeg bor! Kan dere gjøre det?

Ingenting er umulig. Send oss en mail på ohoy@nauticus.no eller ta kontakt på telefon, så ser vi hva vi kan få til. 

 

For mer informasjon, kan dere sende oss en mail eller besøke Sjøfartsdirektoratets hjemmesider for høyhastighetsbeviset: https://www.sdir.no/fritidsbat/sertifikater/hoyhastighetsbevis/

bottom of page